Om någon i ditt hushåll har en lungsjukdom eller känsliga luftvägar ska ni vara extra försiktiga, och se till att den personen inte utsätts för ozonet. Men en ozonbehandling kan vara bra på lång sikt för er, eftersom en ozonsanering avsevärt kan förbättra kvaliteten på inomhusluften. Vi ger här råd som säkerställer att även personer med känsliga luftvägar kan få uppleva detta. Längre ned kan du läsa våra konkreta råd.
Ozongeneratorer är kraftfulla aggregat som sanerar dålig lukt. De tar även död på bakterier, mögelsporer samt många parasiter och virus – som finns frigjorda i luften. Inga människor, djur eller växter ska vara i huset eller lägenheten under tiden man sanerar.
Det beror på att ozon är skadligt för lungvävnaden, och har man dessutom en lungsjukdom får man vara extra noga med att inte utsätta sig för ozongas. Även barn och äldre människor har en större känslighet.
(Bara i Sverige räknar man med att 10 procent av befolkningen har astma och att mellan 4–7 procent har KOL.)
Vid en normal ozonbehandling startar man generatorn och går snabbt ut från rummet. Det tar 1–2 timmar, sen man väntar ytterligare minst 2 timmar och går sen in och vädrar ut. För oss utan lungsjukdom är det inga problem. Det uppstår t.o.m. ozon helt naturligt i naturen – efter ett åskväder kan man ibland känna den karaktäristiska lukten.
Hur gör jag en ozonbehandling om jag har någon i hushållet med Astma, KOL eller känsliga luftvägar?
Här kommer några saker att tänka på:
1) Se till så någon annan än personen med känsliga luftvägar startar generatorn. Någon annan bör också gå in i rummet efteråt för att öppna fönster och vädra ut.
Om ingen annan finns som kan hjälpa till rekommenderar vi användning av en generator med fördröjd starttid. Se nedan. Vi föreslår även längre väntetid innan man går in och vädrar. Använd gärna någon typ av skyddande mask.
2) Använd en luftrenare med HEPA- och kolfilter både under och efter behandlingen. Se till att byta ut kolfiltret enligt anvisningar. Här kan du läsa om Astma och Allergiförbundets testade luftrenare. Observera att alla inte har båda typerna av filter, eller är tillräckligt stora för att kunna cirkulera luften bra i normalstora rum.
3) Vädra det sanerade området längre tid än normalt. Små mängder ozon kan finnas kvar i de lägre delarna av rummet, för ozon är en tung gas.
4) Om någon med känsliga luftvägar ska sova i rummet, vänta en dag extra eller sanera tidigt på morgonen och vädra ut under lång tid.
5) Om barn brukar leka i golvnivå i det rum som sanerats, vädra extra mycket och vänta en dag extra innan de får lov att göra det igen.
6) Du kan använda en ozongenerator med fördröjd starttid. Det kan man göra på flera sätt. Du kan koppla ozongeneratorn till en extern timer med inställning på HOLD-läge (då skapas ozon så länge det finns strömtillförsel). Genom att ställa in en starttid till efter man lämnat rummet behöver man inte utsätta sig för ozonet.
Du kan också använda en ozongenerator som har fördröjd start inbyggt i systemet. Då ställer man in tid och mängd ozon och kan sen lämna rummet utan att ozonproduktionen påbörjas. Vi har en sådan generator sedan våren 2022. Den har 60 sek. fördröjning innan start och skapar inte ozon under tiden man ställer in apparaten. Kontakta oss för att ordna så ni får rätt modell.
Vi vill med den här artikeln säkerställa att ingen med känsliga luftvägar utsätts för ozon i onödan. En ozonbehandling kan avsevärt förbättra kvaliteten på inomhusluften, och det vore synd om personer med känsliga luftvägar inte fick en chans att använda sig av den möjligheten.
Ring oss på OzonStockholm för mer information:
Vårt företag finns på: Bergsrådsvägen 106 i Bagarmossen, Stockholm. Men ställ GPS på Fogdevägen 114 för att enklast komma hit. Där finns en parkeringsplats nära vår huvudingång. Vi har en blåvit flagga utanför dörren som du ser från parkeringen. (För mer information om hur du hittar hit klicka här.) Vi har öppet vardagar mellan kl. 09.00 - 17.00. Här kan Du både köpa och hyra ozongeneratorer. Givetvis har vi tid att ge Dig råd och hjälpa Dig med Din sanering vid besöket. Välkomna! Tel. 08-400 127 34
Sorry but your payment has failed. Please try again if still problem call us to solve it for you:
08-400 127 34
Or use our contact form at the bottom of page to mail us.